Laporkan Jika Ada Link Mati!

Antara Dua Bidadari

Sebenarnya, Datuk Hamzah dan Datin Roza juga pernah coba-coba bertanya tentang hal ini kepada Johari. Johari, saat dihujani soal kahwin, pasti dia akan mengelak. Kadang-kadang sengaja dia mengubah topik. Johari sebenarnya merasakan dirinya belum bersedia untuk bercakap soal itu. Kadangkala, dia terpikir sendiri. Umurnya baru menginjak 24 tahun. Rasanya tidaklah terlalu lewat. Sahabatnya ramai yang sudah menginjak umur 30 tahun dam ramai dalam kalangan mereka masih lagi bujang. Bujang lapok.

“Ana bukan apa Johari… Ana tengok enta sudah ada kerjaya yang baik. Ada mobil. Ada gaji besar. Ada rupa. Dan enta juga ada ilmu agama yang kuat. Akhlak serta sahsiah enta juga baik. Jadi ana ingat enta ni seharusnya sudah mampu untuk membina satu keluarga dakwah. Hidup bersama isteri yang menjunjung islam, dan melahir serta menjadi besarkan anak-anak yang turut bersuara untuk islam. Itu juga salah satu tanggungjawab kita sebagai khalifah dan abid di muka bumi ini” dia Ustaz Mujib. Panjang tapi benar.

Sambil Johari teringat akan isi kandungan buku Apa Ertinya Aku Menganut Agama Islam karangan almarhum Ustaz Fathi Yakan, ulama yang Johari sangat segani. Buku itu banyak membantu dan memacu dirinya dalam memahami apa tujuan dia menjadi manusia.

Hanya dua tugas manusia, yaitu menjadi khalifah yang bererti penguasa atau pemakmur alam ini dan tugas yang kedua, menjadi abid yaitu orang yang beribadah kepada Allah semata-mata. Keduanya dinyatakan oleh Allah dalam al-Quran secara jelas pada surah al-Baqarah ayat 30 dan pada surah Az-Zariyat ayat 56.

“Enta dengar tak apa ana cakap ni?” Ustaz Mujib memandang Johari sambil ketawa kecil.

“Haii…baru cakap pasal kawin, sudah berangan jauh nampak? sudah ada calonkah?” Dia mengusik lagi.

Johari tersengih-sengih. Dia coba menutup kesilapan diri. Dengan pantas, nama Nasuha terbit. Wajah gadis itu terlintas. Tambahan pula, baru beberapa jam tadi dia terserempak dengan gadis itu. Gadis yang pernah menawan hatinya, dan gadis itu juga yang satu-satunya insan yang berani melafazkan dia-kata keramat, “Kita berpisah karena Allah”

Tanpa disangka-sangka, terpacul dari mulut Johari, “Ada”

Ustaz Mujib sedikit terkejut bercampur teruja.

“Alhamdulillah. Siapa gadis bertuah tu?” dia mengusik lagi.

Johari tak segera menjawab. Dia mengunyah-ngunyah kebab yang baru suku dinikmatinya. Dalam hati, dia memarahi dirinya “Aduh..bodoh sekali lah aku. Macam mana aku bisa dia ada ni. Hmm..terpaksalah aku cerita pasal Nasuha…”

“Dia muslimah di UIAM juga. Mungkin ustaz kenal dia” Suara Johari mendatar. Dia teragak- agak juga pada awalnya.

“Sungguh? Siapa nama dia?” tanya Ustaz Mujib, tidak sabar.

Johari diam lagi. Dia menggigit dan mengunyah kebab di pinggannya, walaupun dia sedar bahwa Ustaz Mujib sedang memandangnya penuh minat.

“Enta malu ya?” Ustaz Mujib ketawa kecil. “Cakaplah nama dia. Untung-untung kalau dia berada di bawah fakulti ana, ana bisa tolong enta” Sambungnya lagi.

“Nama gadis itu, Nurul Nasuha Binti Haji Norman” balas Johari. Ada getar diujung-ujung suaranya.

“Nasuha…”  otak Ustaz Mujib  bekerja  keras mencari-cari si pemilik badan yang bernama Nasuha itu.

Download

Share this article :

Posting Komentar

 
Support : Berbagi buku gratis | Dilarang mengkomersilkan | Hanya untuk pelestarian buku
Copyright © 2016. Perpustakaan Digital - All Rights Reserved
Published by Mata Malaikat Cyber Book
Proudly powered by Blogger